Foto: Fargerike
Trendene for året som kommer handler om å omfavne det naturlige, spre glede, varme og hente inspirasjon fra bestemor. Vi vil nå ha lune, trygge, varige og personlige hjem som kan gi rom for mye kos uten at det koster for mye.
Om man ønsker det eller ikke- etter hvert årsskifte kan man sjelden unngå å legge merke til overskriftene i media som gjør oss oppmerksomme på om hva som kommer til å prege det neste året, når det kommer til estetikk og livsstil. Det kan være trender i form av mote og klær- som forteller oss om hva vi skal ha på oss, eller interiør- som sier noe om hvordan vi nå skal ha det hjemme. For de fleste av oss er dette av interesse, og vi klikker oss inn på overskriftene.
Hva er egentlig en trend? -En trend er langtidstendenser i utvikling, og forteller oss noe om hva som er populært til enhver tid.
En trend kan gjøre seg nyttig ved å gjøre oss oppmerksomme på nye og innovative retninger. Trender kan også gjøre oss mer åpne for nye ideer, og få oss til å tenke annerledes, og eksperimentere med noe man ellers ikke ville gjort. Det handler om estetisk kjemi!
Trender kommer og går, noen varer over flere sesonger, mans andre er blaff som kun merkes.
I alle tider har mote og interiør lekt med hverandre, både med former, farger, strukturer og mønster og samhandler- mer enn de fleste av oss er klar over. Ofte hentes det inn impulser fra andre kulturer. Mote og klær er mer tydelig i gatebildet og fester seg naturlig nok i folks sinn og øyne, interiørtrender ser vi av om vi oppsøker det i de ulike kanalene som sosiale medier, i magasiner og ved å gå på besøk hos hverandre.
Uavhengig av hva som er populært, og hva alle andre har nå, er det DU selv som til sist skal være fornøyd. Man kan gjerne hente inspirasjon fra trendene, men det er viktigst at man selv trives og føler seg vel i sitt miljø, da stemning og sinn overgår stil.
Personlig smak trumfer trend- trend inspirerer, men er ingen fasit.
Om vi skal fokusere på hva trendene fremover viser oss og handler om, ser vi tydelig at det først og fremst handler om å ivareta våre menneskelige sanser. Det handler om å se, å føle og å ta på, og ivareta gode assosiasjoner med omgivelsene. Det handler ikke så mye om å slavisk følge trender, men om å trives, og om å skape hyggelige og varme omgivelser rundt oss. Det er en økende tilbakekomst av farger, og vi legger bak oss grå og fargeløse interiører. Vi ønsker å bringe glede og liv inn i hjemmene våre. Hvitt, grått, beige og greige får konkurranse av varme jordfarger som brunt og rødtoner, pasteller i rosa og blått, og mer kulørsterke aksentfarger som blått, gusjegult og lilla. Sammen med mer mønster og tekstur, naturmaterialer og gamle håndarbeidsteknikker, ser det ut til at det nye året kan bli riktig så hjemmekoselig for mange av oss. Det handler om å skape hjem som ikke bare ser fantastiske ut, de skal også føles fantastiske. Vær derfor forberedt på å omfavne en mer levende, naturlig og personlig innredning i året som kommer.
Naturen er klart den store inspirasjonskilden i tendensene fremover. I en tid hvor det skjer mye vondt rundt oss, som etterdønninger av pandemien, samt krig og konflikter i verdensbildet, trekker vi oss mot naturen. Vi mennesker liker å ha det lunt og hyggelig, og naturen gir oss trygghet. Vi vil derfor naturlig nok velge farger og materialer som visuelt gir oss akkurat dette. Det er også en direkte effekt av miljøfokuset vi nå har– og må ha. Bærekraft står sterkt.
Trendene tilsier at vi skal fokusere på det naturlige og bærekraftige, og inspirasjonen får vi fra naturen. Jordfarger som brunt, rødtoner og dyp fikenlilla i kombinasjon med lyse kremnyanser som kontrast, dominerer det store interiørbildet. Bruk av materialer fra naturen som ull, tre og sten gjør at hjemmet tilføres naturlig skjønnhet og bærekraft. Det handler nemlig om å ta naturen inn i hjemmet.
Vi vil sitte igjen med den samme følelsen vi har når vi er ute i naturen. Inspirasjonen hentes derfor fra organiske og naturlige elementer. Enten i form av naturmaterialer, eller at det skal se ut som det.
Ønsker du et rom med mer liv kan du tilføre en kontrast. Her snakker vi om noe lite, som et møbel, en dør, eller listverk som får en egen farge, og denne fargen skal være sterk og stå skikkelig frem!
JOTUN
Interiørtrendene fremover kommer også med et økt behov for å tilføye glede. Etter år med uforutsigbarhet og vanskeligere tider, vises en tendens med mer fargesterke kulører og detaljer som rett og slett får oss i bedre humør. Her er det mye rosa, gusjegult og aksentfarger som skarp blå og lilla, skinnende detaljer og lekenhet. Nå eksperimenterer vi mer med forskjellige farger i ulike rom, og alle rommene trenger ikke å ha den samme fargenyansen. Sammen med ulike glansgrader, materialer og mønster på mønster, bidrar det til å skape bedre humør og lykkefølelse.
Gi de ulike rommene karakter og fargesett gjerne etter funksjon: Tenk på hva du skal bruke rommet til, for så å velge farger som gir deg den rette stemningen. Kjenn skikkelig etter hvilke farger du liker, og gå for disse. Da blir du aller mest fornøyd, og det vil være lenge til neste gang du må gå løs på oppussing. Personlige paletter er derfor det mest bærekraftige valget du kan ta.
JOTUN
Vi mennesker er nostalgiske av natur. Gode minner og assosiasjoner fra fortiden kan trigge følelser i oss som gjør oss glade og tygge. Ingenting har gitt bedre minner enn bestemors hjem med håndverk og arvede gjenstander. En blanding av gammelt og nytt, mønstre, tekstiler og farger gir oss derfor en følelse av ro, trygghet og hjemmekos. Nostalgi er et begrep av gresk opphav, og ble først oversatt til norsk som hjemlengsel. Nå bruker vi ordet om en lengsel etter en spesiell tidsalder, til ting eller hendelser som fantes dengang da. Dette er trenden som minner oss om verdien av hjem, familie og fellesskap, der hjemmekos og det å skape gode minner står i fokus.
En blanding av forskjellige overflater i hjemmet er med på å skape en spennende dynamikk og gjøre det ekstra koselig. Det visuelle uttrykket og den taktile følelsen av myke stoffer, teksturerte tapeter og møbler formgitt med myke linjer understreker en behagelig og avslappet atmosfære. Taktilitet er en sans som er særdeles i fokus for trendene i 2024, og blir en nøkkel for å skape et hyggelig hjemmemiljø.